Friday, April 2, 2010

Salahkan untuk mempertahankan baki hak yang ada?




Pembangkang mula memainkan kenyataan Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) Datuk Ibrahim Ali yang berang dan marah ketika diajukan soalan berhubung Dasar Ekonomi Baru (DEB) dalam wawancaranya dengan Al Jazeera.

Dalam Video di atas, wartawan Al Jazeera mengajukan soalan berhubung DEB yang didakwa bersifat perkauman.

Sebaik mendengar dakwaan itu, Ibrahim terus berang dan marah serta berkata berulang kali berkata: "Jika bangsa-bangsa asing ini mendakwa mereka rakyat kelas kedua, 'don't talk s**t! Don't talk s**t!' Saya ulang untuk kali ketiga, 'don't talk s**t!”

"Kami bangsa Melayu telah banyak maafkan mereka, malah kami juga berkorban kepentingan kami," kata Dato' Ibrahim Ali.

Rencana Al Jazeera itu melaporkan ramai rakyat Malaysia berpendidikan tinggi meninggalkan negara ini kerana dasar-dasar diskriminasi melaui DEB.

Antara yang dipaparkan ialah Shirlene Ong yang telah menetap selama enam tahun di Hong Kong.

“Saya tidak akan pulang ke Malaysia dalam masa terdekat ini. Apa yang mungkin membuat saya menukar pendirian ialah apabila semua rakyat Malaysia dilayan secara saksama," katanya.

Turut diwawancara dalam laporan itu ialah penganalis politik Malaysia, Farish Noor yang mendakwa kebebasan akademik tidak wujud di Malaysia dan kini menjadi pensyarah di Singapura.

Persoalan asasnya,adakah apa yang dikatakan oleh Datuk Ibrahim Ali itu merupakan auta atau fakta yang sememangnya tidak boleh dinafikan oleh mana-mana pihak. Semua sedia maklum tentang Hak Keistimewaan Orang Melayu.

Orang melayu tidak pernah menyesal dengan apa yang telah mereka korbankan. Orang melayu juga mengakui hakikat kelebihan kaum lain dalam bidang-bidang tertentu. Orang melayu juga mengakui hakikat tidak harus wujud peminggiran dan diskriminasi kaum di dalam sebuah negara yang demokratik dan bebas.

Orang melayu juga terlebih-lebih faham bahawa kaum cina dan India juga adalah sebahagian dari warganegara Malaysia. Orang melayu memang kaum yang amat memahami dan paling bertolarensi. Orang melayu telah buktikannya dari dulu lagi. Orang melayu juga ingin lihat kaum lain bersedia untuk berkorban dan bertolarensi seperti mereka demi membina sebuah negara yang berjaya.

Apa yang orang melayu lakukan hari ini, hanyalah mempertahankan baki hak keistimewaan yang masih ada, kerana keistimewaan selebihnya telah pun diserah dan sebahagian lagi telah dikongsi bersama dengan kaum lain. Orang melayu 'melakukan pengorbanan' ke atas sebahagian hak-hak mereka agar dapat dikongsi bersama dengan adil dan seimbang dalam pembinaan sebuah negara.

Pemimpin kaum cina dan India terus menerus'melakukan tuntutan’ agar kekayaan dan segala hak-hak yang ada sebagai rakyat diberi secara adil dan samarata.

‘Melakukan pengorbanan’ dan ‘melakukan tuntutan’ dalam membina negara adalah dua perjuangan yang sama sekali berbeza seperti langit dan bumi. Jadi salahkah kita untuk mempertahankan hak kita? Marilah kita fikirkan bersama.

1 comment:

Unknown said...

Disyorkan pihak UMNO menjemput En Saiful 013-365 5715 yang sedang menjelajah secara sukarela ke seluruh negara untuk menjelaskan kedududukan BANGSA MELAYU MENGIKUT ULAMA AHLU SUNNAH WAL JAMAAH. Beliau tidak mengharapkan sebarang bayaran dan apa yang dilakukan ialah bersifat fisabilillah