Monday, December 28, 2009

DAP mendahului Pendaftaran Pengundi Baru


Menurut sumber portal berita Malaysia Insider parti DAP mendahului dari segi gerak kerja bagi mendaftarkan pengundi-pengundi baru di Malaysia. Adalah dianggarkan lebih kurang 4 juta orang yang layak untuk mengundi masih belum mendaftar sebagai pemilih.Kebanyakkannya adalah lingkungan 30 tahun ke bawah.

DAP dilihat dominan dalam menggerakkan pendaftaran pengundi-pengundi baru khususnya generasi muda sejak selepas pilihan raya umum Mac 2008. Hakikat ini diakui oleh Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar kepada The Malaysian Insider.

DAP berada di depan berbanding parti komponen Barisan Nasional yang lain MCA, MIC dan Gerakan yang masih berhadapan dengan masalah dalaman masing-masing.Lazimnya mereka akan mendaftar pengundi baru dengan menyatakan pendirian politik masing-masing.

"Jika mereka berjaya mendaftar pengundi muda ini bermakna parti-parti ini juga menarik penyokong untuk mereka semasa pilihan raya nanti... ini kelebihannya," kata Wan Ahmad lagi.

DAP memfokus negeri Melaka, Perak, Selangor dan Pulau Pinang.Berada di belakang DAP ialah Umno yang mendaftar pemilih baru membabitkan semua negeri di seluruh negara.

PAS pula berada di tempat ketiga dengan fokusnya di negeri-negeri pantai timur dan utara Semenanjung iaitu Pahang, Kelantan, Terengganu dan Kedah.

"Parti Keadilan Rakyat kurang, dia sederhana sahaja," katanya lagi.

Walaupun tidak menyatakan perangkaan khusus mengenai penonjolan DAP ini, Wan Ahmad memberitahu: "Daripada 10 pengundi baru yang didaftarkan di Melaka, sebagai contoh, lima pemilih merupakan mereka yang didaftarkan oleh DAP."

Pemuda Penjom berharap gerakan mendaftarkan Pengundi baru ini dibuat dengan agresif dan konsisten. Ia mesti dilakukan setiap hari dan berfokus. Jika di kampung, pendaftaran bolehlah dibuat ke rumah-rumah dan proses pendaftaran mestilah dimudahkan lagi tanpa melanggar prosedur asas yang ditetapkan.

Pemuda Penjom yang belum mendaftar, boleh berhubung dengan Ketua Pemuda UMNO Penjom atau pendaftaran pemilih akan dibuat dari masa ke semasa dan status pendaftaran akan dimaklumkan kepada anda.

No comments: