Friday, July 10, 2009

Takziah-Bekas Ketua Cawangan Meninggal Dunia

From Pergerakan Pemuda UMNO Penjom, Bahagian Lipis, Pahang.
AL-FATIHAH.Pergerakan Pemuda UMNO Cawangan Penjom ingin berkongsi kesedihan dan merakamkan ucapan takziah kepada keluarga Allahyarham Pak Hitam Yunus (atau lebih mesra dengan Ta' Yunus) yang merupakan Bekas Ketua Cawangan UMNO Penjom yang telah kembali ke Rahmatullah pada 8 Julai 2009 (Rabu)

Pada ketika hayatnya, beliau pernah berkhidmat sebagai anggota tentera dan merupakan kumpulan pertama yang mengasaskan penubuhan Pasukan Ikatan Relawan Rakyat atau RELA pada 11 Januari 1972.Tujuan penubuhan RELA ialah untuk membolehkan rakyat jelata untuk secara sukarela tampil menganggotai sebuah pasukan sukarela bagi membantu memelihara dan mengekalkan keselamatan dan keamanan negara.

Disebabkan latar perkhidmatannya yang banyak menyumbang kepada negara dan melalui liku-liku sejarah negara yang berdepan dengan pelbagai ancaman serta musuh negara seperti komunis, semangat patriotisme beliau kepada negara, bangsa dan agama adalah sangat tinggi.

Semangat juangnya diteruskan dengan menyumbang bakti ke parti UMNO melalui perkhidmatannya sebagai Ketua Cawangan apabila beliau kembali ke Kg. Pagar Penjom selepas tamat perkhidmatan dalam Kerajaan.

Ketua dan seluruh ahli Pergerakan Pemuda berdoa agar rohnya ditempatkan dikalangan orang-orang yang soleh.

Semoga pahala yang dikurniakan oleh Allah SWT melalui sumbangan Allahyarham kepada pembangunan kampung dan bangsa tidak akan terputus dan diperolehi Allahyarham di alam barzakh.

Di dalam As Shahih diriwayatkan dari Abu Hurairah Radhiyallahu’anhu bahawa Rasulullah SAW bersabda :

“Apabila seorang anak Adam meninggal, maka akan terputus amalannya kecuali tiga perkara : shadaqoh jariyah, atau ilmu yang bermanfaat, atau anak soleh yang mendoakan kepadanya"

Ibnu Majah meriwayatkan :

Sesungguhnya amal kebaikan yang akan sampai kepada mayat setelah meninggalnya adalah : Ilmu yang dia sebarkan, Anak soleh yang dia tinggalkan, Mushaf yang dia wariskan, Masjid yang dia dirikan, Rumah yang dipakai para musafir yang telah dia bangun, Sungai yang dia alirkan atau sedekah yang dia keluarkan dari hartanya pada
saat dia masih hidup dan sihat, semua akan sampai kepadanya setelah dia meninggal”.

“Harta dan anak-anak soleh adalah perhiasan dunia tetapi amalan-amalan yang kekal lagi shaleh adalah lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu serta lebih baik untuk menjadi harapan”. (Al Kahfi : 46)

2 comments:

matyen said...

Al Fatihah...semoga rohnya dicucuri rahmat..

PKMPL said...

BELIAU ADALAH CONTOH SEORANG PEJUANG UMNO YG SEJATI...